خودروهای برقی نه تنها از لحاظ پاکیزگی و حفظ محیط زیست بر خودروهای معمول مجهز به موتورهای احتراقی برتری دارند، بلکه سروصدای کمتری نیز تولید می‌کنند. برای ساکنان کلان‌شهرهایی چون پکن که نه تنها با معضل آلودگی هوا، بلکه با مشکل سر و صدا هم روبرو هستند، استفاده از این خودروها بدون شک خوشایند خواهد بود.

شرکت‌های خودروسازی تا تحقق این اما باید موانع گوناگونی را از میان بردارند. دولت آلمان پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی شمار خودروهای برقی در این کشور به یک میلیون واحد برسد، این در حالی است که در حال حاضر شمار خودروهای معمولی در آلمان بر ۴۱ میلیون واحد و خودروهای کاملا برقی بر یک هزار واحد بالغ می‌شود.

نوع باتری و مسئله شارژ کردن آن یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که ذهن شرکت‌های خودروسازی و همچنین مسئولان را به خود مشغول کرده

خودروهایی برقی، برای نمونه مدل کوچکی که شرکت ژاپنی میتسوبیشی برای بازار داخلی تولید کرده، با باتری پر قادر است مسافتی بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر را پشت سر گذارد. شارژ این خودروها از طریق پریزهای معمولی اما تا ۷ ساعت طول می‌کشد.



 


کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فرایند شارژ کردن باتری خودروهای برقی در آینده‌ای نه چندان دور تنها ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید.

البته برای انجام این کار به برقی با فشار قوی‌تر از برق موجود در خانه نیاز است و این پرسش مطرح می‌شود که عمل شارژ کردن خودرو را در کجا می‌تواند انجام داد.

شرکت آلمانی دایملر بنز یک صد واحد خودروی SMART را از ماه دسامبر سال جاری میلادی در برلین آزمایش خواهد کرد که صددرصد برقی هستند. برای آنکه دارندگان این خودروها بتوانند اتومبیل خود را به راحتی شارژ کنند، ۲۰ پارکینگ در پایتخت آلمان را به دستگاه‌های لازم مجهز کرده است.

 

یکی دیگر از نکات مهمی که شرکت‌های خودروسازی سعی در حل آن دارند، قیمت نسبتا بالای خودروهای برقی در حال حاضر است که سبب می‌شود، مصرف کنندگان همچنان به خودروهای مجهز به موتورهای احتراقی وفادار بمانند.

برای نمونه قیمت خودروی برقی جدیدی که شرکت ژاپنی میتسوبیشی روانه بازار کرده است، بر ۳۴ هزار یورو، یعنی دو برابر قیمت خودرویی معمولی با ظرفیتی مشابه بالغ می‌شود.

الیکا که به عنوان سریعترین خودروی برقی جهان شناخته شده، کمترین آلودگی را برای محیط زیست خواهد داشت.

سریعترین خودروی برقی جهان با نام "بولی جول" شناخته شد و از نوع خودروهای الیکا (Eliica)می باشد با باتری های لیتیومی کار می کند و طراحی و ساخت آن در ژاپن صورت گرفته است.
این خودرو طی 1/4 ثانیه می تواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
همچنین توانایی رسیدن به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را طی 7 ثانیه نیز دارد و قادر است به حداکثر سرعت 370 کیلومتر بر ساعت هم دست پیدا کند.
این خودرو توسط گروهی از مهندسان دانشگاه "کیو" توکیو ساخته شده و جائزه بهترین خودروی سال 2007 را از جشنواره "شل ایکو-ماراتون" دریافت کرده است.
جالب است بدانیم این خودرو که استهلاک فوق العاده کمی دارد می تواند مسافت دو هزار و 797 کیلومتر را تنها با یک لیتر بنزین طی کند.



ک


نخستین خودرو برقی دو سرنشین ساخت دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با نام «قاصدک نصیر» اگرچه ابتدا قرار بود تنها برای شرکت در یک مسابقه خودروهای برقی باشد، اما اعضای تیم سازنده در ادامه تصمیم گرفتند آن را مناسب خیابانهای شهری طراحی کرده و بسازند.